reklama

jazykový zákon

Oktáva.Posledná trieda osemročného gymnázia.Sedem rokov som sa tešila,že sa raz dopracujem až sem.Smola.Prišiel 1.september 2009 a s ním do platnosti nový jazykový zákon.Už žiadna oktáva,ale VIII.o.g. O.G. akože osemročné gymnázium,nie organizácia gangstrov. :)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu

A čo vlastne má tento zákon riešiť?To,že mnohí malí podnikatelia niekde na periférii našej vlasti musia vyčleniť možno aj stovky eur na to,aby slovenský názov bol o pár centimetrov väčší ako ten cudzojazyčný?Alebo že študent nemôže doštudovať školu pod takým názvom ako začal?

Samozrejme.Určité má takýto zákon zmysel.Určite nie jeden.Prepáčte mi,ale momentálne mi žiaden rozumný dôvod nenapadá.Tak budem písať o tom,ako takýto zákon vnímam ja,obyčajná študentka.

Moja trieda sa už nevolá tak,ako sa volala roky predtým.Zmena je život....Vysvedčenia.Na mieste pre názov triedy mám napísaný jej latinský názov.Je takéto vysvedčenie vôbec platné?Na stužkovej slávnosti je už mnoho rokov dobrým zvykom spievať študentskú hymnu.Tá je ale v latinčine.Ak by sme teda chceli byť korektný voči novému zákonu,mali by sme ju aj napriek tradícii zaspievať po slovensky?Alebo ďalší problém.Učebnice sú plné názvov ako napríklad „paleolit“ alebo „homo sapiens“.Budú sa teda znovu meniť učebnice?Ak áno,kto ich zaplatí?V konečnom dôsledku pravdepodobne daňový poplatníci.No nemohli by sa tieto peniaze využiť aj na iné veci?Alebo aj na tie učebnice,ktoré už teraz chýbajú v školách.Veď keď sa maturant chce pripraviť na maturitu,musí si kúpiť mnoho kníh,ktoré mu škola nevie zabezpečiť.A keďže nemáme učebnice,musíme si sami vytvárať napríklad prezentácie.Tie majú obsahovať mapy.Tie budeme mať z internetu.Ale my za to nemôžeme,že celý svet nehovorí po slovensky a že na mapách sú aj cudzojazyčné názvy.A prezentácia s takýmito názvami je už v rozpore so zákonom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale poviem Vám úprimne,najviac ľutujem turistov zo zahraničia.Idú k nám mnohokrát z veľkých diaľok.a čo nájdu na Slovensku?Respektíve čo nenájdu?Pravdepodobne sú zo svojich ciest zvyknutí,že ich už z ďaleka vítajú rôzne plagáty,reklamy či nápisy na obchodoch v ich rodnej reči.A keď už nie v rodnej reči,tak aspoň v tom svetovom jazyku.A oni sú potom šťastný,že daná krajina na nich myslí a oni sa jej za to odvďačia.Nakupujú,keď vedia čo,kde a za koľko.Cestujú,keď vedia kam,ako a kedy.A peniažky sa hrnú a hrnú.A komu v konečnom dôsledku?Štátu.A čo urobí štát?Urobí ešte väčšiu reklamu a priláka ešte viac turistov.Čarovný cyklus.A čo rozprávanie?Má prísne platiť heslo „Na Slovensku po slovensky“?Ak áno,prepáčte milí turisti,asi Vás na letisku budeme vítať s testom zo slovenského jazyka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja viem.Tento zákon sa týka hlavne menším na Slovensku.Takže milí príslušníci etnickej,rasovej či nejakej inej menšiny.Je veľmi pekné,že ovládate o jeden jazyk viac,ale tu Vám to nepomôže.A ak nechcete prísť s niekým do konfliktu,používajte radšej slovenčinu,ak ju ovládate.

Viem,je pravda,že na úradoch,školách či v nemocniciach by sa mala používať len slovenčina.Takže ak napríklad na poštu v Medzilaborciach príde Rusínec a chce sa dohovoriť tou „svojou“rečou,má smolu.respektíve by mal mať smolu.A čo ak na už Spomínanú poštu príde americký turista,ktorý sa vie v slovenčine maximálne pozdraviť?Má mať smolu?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ospravedlňujem sa všetkým,ktorých som mojou úvahou pobúrila,ale takto to vidím ja.Som síce laik,ale táto problematika sa ma aj tak tíka.

Silvia Remšíková

Silvia Remšíková

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som len dievča,ktoré rado píše... :) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu